Skip to content
Image of a person with a laptop redacting her CV

FUNKTIONELLT CV

Funktionellt CV

I ett funktionellt CV beskriver du de färdigheter som du har förvärvat både i och utanför arbetslivet utifrån olika områden. Det kan vara utbildningar, anställningar, projekt, ideellt arbete, förtroendeuppdrag, kurser etc. Sammanställ dina förmågor och kompetenser under olika rubriker. Exempel på dessa ämnesområden kan vara ledarskap, pedagogik, marknad, administration eller försäljning. Här presenteras alltså din erfarenhet utefter vad du kan och vilka dina styrkor är snarare än när du har gjort vad. Ett funktionellt CV är inte lika lättläst som ett kronologiskt, så var noga med varför du väljer denna struktur och vad det bidrar med – du vill underlätta för rekryteraren så mycket som möjligt. Nedan följer ett exempel på en struktur för ett funktionellt CV.

Dekorativ bild av en kvinna i grön jacka som går under en orange bro med betong i bakgrunden.

STRUKTURERA DITT CV

  1. Rubrik
    Högst upp bör du ha en rubrik som berättar att dokumentet är ett CV och vad du heter. Det kan exempelvis stå ”CV Förnamn Efternamn” eller ”Curriculum Vitae – Förnamn Efternamn”.
  2. Kontaktuppgifter
    Se till att tydligt högst upp i ditt CV visa dina kontaktuppgifter. Du vill göra det så lätt som möjligt för en rekryterare att kontakta dig. De uppgifter som kan vara bra att ha med är Namn, Telefonnummer, E-postadress, Adress samt att om du är aktiv på LinkedIn kan du länka till din profil där.
  3. Bild
    Att ha med en bild på dig själv gör ofta att rekryteraren lättare kan komma ihåg dig. Om du väljer att ha med en bild är det viktigt att du väljer en som är lämplig och stämmer överens med tjänsten du söker. Det är dock alltid trevligt med ett leende, en professionell bild betyder inte att du måste se allvarlig ut. Se bilden som en chans att visa mer av din personlighet.
  4. Målsättning
    Här kan du berätta om dina mål och ambitioner dels i livet och med din karriär, men även vad du skulle vilja uppnå inom den sökta tjänsten och på företaget.
  5. Personlig profil
    Inled därefter med en kortare beskrivning av dig själv och din personliga yrkesmässiga profil. Här kan du presentera din personlighet och dina främsta kompetenser i några meningar för att låta rekryteraren snabbt få en inblick i dig och dina färdigheter.
  6. Ämnesområden
    Här listar du de olika ämnesområdena som du har erfarenhet inom och som är relevanta för tjänsten du vill söka. Det kan exempelvis vara administration, konstruktion, försäljning, inköp eller ledarskap. Om du väljer ”ledarskap” som en rubrik listar du därefter alla erfarenheter du har där ledarskap i någon form ingick. Det kan vara en anställning som projektledare, ordförande i en bostadsrättsförening, tränare för ett fotbollslag eller en kurs du gick inom just ledarskap. Här spelar tidsperioden eller den kronologiska ordningen mindre roll utan fokus ska ligga på att framhäva att du har bred kunskap inom ett specifikt område.
  7. Språk- och datakunskaper
    Här berättar du om vilka språk du behärskar samt betygsätter dina kunskaper på exempelvis en skala 1-5 eller måttliga kunskaper till flytande. Berätta även om vilka dataprogram du har arbetat i och känner att du behärskar samt betygsätt dem utefter valfri skala.
  8. Referenser
    Vi rekommenderar inte att du skriver ut namn och kontaktuppgifter till dina referenser om det inte specifikt efterfrågas i jobbannonsen. I de flesta fall kommer det i ett senare steg i rekryteringsprocessen. Skriv istället något i stil med ”Referenser lämnas gärna på begäran”. Däremot är det bra att redan nu fundera ut vilka personer som skulle kunna fungera bra som referenser. Kan det vara en tidigare kollega, chef, kund, lärare eller kurskamrat? Det är viktigt att tillfråga personerna som du tänkt använda som referenser samt berätta vilken typ av tjänst du söker.

ATT TÄNKA PÅ

  1. Var noga med stavning och grammatik – be alltid någon annan att korrekturläsa innan du skickar in.
  2. Var extra noga med att dina kontaktuppgifter är korrekta – du vill inte missa en chans till intervju för att du har glömt en siffra i ditt telefonnummer.
  3. Anpassa ditt CV efter varje tjänst du söker – det ökar dina chanser att få komma på intervju.
  4. Spara ditt CV i filformatet PDF – det garanterar att dokumentet ser likadant ut i mottagarens dator.
  5. Komplettera ditt CV med ett personligt brev i en enhetlig design.

I ett kronologiskt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter när de inföll rent tidsmässigt. Denna struktur är absolut vanligast förekommande och passar bra när:
– Du söker ett arbete inom en mer traditionell och konservativ bransch.
– Du har arbetat länge inom ett område och vill poängtera din mångåriga erfarenhet.
– Du vill framhäva att du har fördjupat dig eller blivit befordrad inom ett ämne.

I ett funktionellt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter vilket ämnesområde de tillhör. Denna struktur passar bra när:
– Du har haft flera mindre anställningar inom samma område.
– Dina anställningstitlar tydliggör inte arbetsuppgifter och din förmåga.
– Du har haft liknande arbetsuppgifter men på flera olika företag.
– Du vill tona ned eventuella luckor.

I ett kombinerat CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter en kombination av ett kronologiskt och funktionellt CV. Denna struktur blir allt vanligare och passar bra när:

  • Du vill lyfta fram några särskilda prestationer och kompetenser.
  • Du har erfarenhet inom flera olika ämnesområden.

I ett kreativt CV exemplifierar du dina kompetenser genom själva ansökningen, ungefär som ett CV och ett arbetsprov kombinerat. Denna struktur passar bra när:

  • Du söker dig till en kreativ och modern bransch.
  • Du söker en tjänst som exempelvis art director, creative director, grafisk formgivare etc.
  • Du vill stå ut bland mängden av ansökningar rekryteraren får.

Sök