Skip to content
Dekorativt foto av en avkopplande person.

KREATIVT CV

Kreativt CV

Det är inte ovanligt att en tjänst får flera hundra ansökningar vilket innebär att det är extra viktigt som sökande att sticka ut.
I ett kreativt CV har du möjligheten att använda din kreativa förmåga fritt och som ett resultat av det skapa en jobbansökan som fångar rekryterarens uppmärksamhet. För dig som vill jobba inom grafisk design och formgivning kan det vara extra bra att våga vara kreativ eftersom denna typ av CV passar bra eftersom du kan exemplifiera dina kunskaper genom själva ansökan – som ett CV och ett arbetsprov kombinerat.

Det viktigaste här är läsa på om branschen du vill jobba inom och anpassa din ansökan efter det. För vissa yrken kan en kreativ ansökan förväntas, exempelvis om det är inom formgivning och grafisk design. Inom andra branscher däremot kan en mer traditionell ansökan, alltså kronologiskt CV och personligt brev,  vara att föredra. Det kan låta klyschigt att vara kreativ och tänka utanför boxen, men det är eftertraktade egenskaper för en arbetsgivare.

Istället för att använda tomma ord för att beskriva dina styrkor kan du genom ett kreativt CV istället visa dem!

Dekorativ bild av en kvinna som pratar i telefon på ett Barona Kontor

Kreativt CV-tips

  1. Pappersformat
    Ett sätt att sticka ut idag där mycket är digitalt kan vara att skicka in din ansökan med traditionell post. Genom en fysisk ansökan finns det möjlighet att vara kreativ och använda fler sinnen än bara ögonen. Mottagaren av brevet har möjlighet att få ett intryck med hjälp av syn, hörsel, känsel och lukt. Använd din kreativitet och tänk hur du kan göra ett bra första intryck och med hjälp av dessa fyra sinnen visa din personlighet och få rekryteraren att förstå varför du är bäst lämpad för den sökta tjänsten.
  2. Visuella effekter
    Istället för att lista din kunskap inom InDesign eller Photoshop i text, kan du sticka ut genom att använda programmen för att göra ditt CV unikt visuellt sett. Även inom andra branscher kan ett snyggt CV sticka ut och fånga uppmärksamhet. Det är dock viktigt att det övriga innehållet också är bra.
  3. Video
    Inom marknadsföring har video och rörliga bilder allt mer populärt eftersom människan har lättare att ta till sig ett budskap så än via en text. En idé kan därför vara att spela in en film där du kan presentera dig själv och dina kompetenser. Även här finns det stort utrymme för dig att använda din kreativitet. En video kan lättare spridas i sociala medier och du kan be vänner och bekanta sprida din ansökningsvideo. Det finns en del exempel på  lyckade sociala medie-kampanjer som lett till anställning
  4. Sång
    Ett annat uppmärksammat exempel är Karl Lehmann som rappade sitt CV och filmade det. Klippet spreds i sociala medier och han fick bland annat medverka i TV4 Nyhetsmorgon och prata om sin jobbsökarkampanj. Det Karl gjorde var att framhäva sig själv via genom en talang, som annars förmodligen inte skulle resultera i ett jobb inom marknadsföring och försäljning. På så vis fick han också visa potentiella nya arbetsgivare att han är kreativ och originell – två kompetenser som är attraktiva för många arbetsgivare. Karl fick väldigt många jobberbjudanden och kunde på så sätt hitta sitt drömjobb.
  5. Hemsida
    Andra kreative personer har gjort en hemsida innehållandes sitt CV. På så sätt finns det alltid tillgängligt och det är även sökbart. Man kan lätt sprida länken till hemsidan i olika kanaler och därmed också marknadsföra sig själv. Här är det dock extra viktigt att man kan stå bakom det man skriver i CV:t eftersom alla kan se det.

Var kan du hitta lediga jobb

  1. Facebook
    Det finns stora grupper på Facebook där man kan hitta och söka lediga jobb. Här är det vanligt att hitta jobb där man inte behöver varken lång utbildning eller mångårig erfarenhet. Det kan också vara inbjudan till olika event där det är först till kvarn som gäller. Sociala nätverk är ett populärt sätt att hitta jobb via, så testa!
  2. Twitter
    Twitter är också en kanal du kan använda dig utav om du vill ha ett företags eller en persons uppmärksamhet. Genom att tagga personer eller använda hashtags kan du komma i kontakt med rätt personer och sprida budskap – exempelvis att du söker jobb. En hashtag som används flitigt är #nyttjobb. Många företag som finns på Twitter är aktiva och är noga med att besvara tweets där de nämns eller som berör dem. Genom att använda relevans och humor kan du lätt få spridning och på så sätt fånga önskat företags uppmärksamhet.
  3. Snapchat
    Det sociala mediet Snapchat har slagit stort och företag börjar nu använda det som en ny kanal för marknadsföring. Man kan ofta följa företagen och på deras Story få en inblick i deras vardag. En del företag låter även följarna skicka meddelanden och bilder till dem där. Att företag använder Snapchat för employer branding är än så länge relativt outnyttjat men många tror att företagens användande av Snapchat kommer att öka. Varför inte använda Snapchat som jobbsökande och marknadsföra sig gentemot företag?
  4. Nätverk
    Det har länge pratats om att varken utbildning eller erfarenheter spelar någon roll när det kommer till jobbsökande. Istället är kontakter det viktigaste. Att ha ett brett nätverk och framförallt använda sig utav det är självklart något som kan underlätta. En kontakt kanske inte resulterar i ett jobb direkt, men kan komma med värdefulla rekommendationer. Var inte heller rädd för att fråga och be om hjälp – vi människor mår bra av att känna oss behövda och av att hjälpa andra.
Dekorativ bild på en ung man som ligger över ett trappräcke

Inspiration för ditt kreativa CV:

Med ett kreativt CV kan du komma långt och landa ditt drömjobb – fokusera på dina styrkor och hur du kan använda dem för att attrahera en arbetsgivare inom din bransch.

I ett kronologiskt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter när de inföll rent tidsmässigt. Denna struktur är absolut vanligast förekommande och passar bra när:
– Du söker ett arbete inom en mer traditionell och konservativ bransch.
– Du har arbetat länge inom ett område och vill poängtera din mångåriga erfarenhet.
– Du vill framhäva att du har fördjupat dig eller blivit befordrad inom ett ämne.

I ett funktionellt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter vilket ämnesområde de tillhör. Denna struktur passar bra när:
– Du har haft flera mindre anställningar inom samma område.
– Dina anställningstitlar tydliggör inte arbetsuppgifter och din förmåga.
– Du har haft liknande arbetsuppgifter men på flera olika företag.
– Du vill tona ned eventuella luckor.

I ett kombinerat CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter en kombination av ett kronologiskt och funktionellt CV. Denna struktur blir allt vanligare och passar bra när:

  • Du vill lyfta fram några särskilda prestationer och kompetenser.
  • Du har erfarenhet inom flera olika ämnesområden.

I ett kreativt CV exemplifierar du dina kompetenser genom själva ansökningen, ungefär som ett CV och ett arbetsprov kombinerat. Denna struktur passar bra när:

  • Du söker dig till en kreativ och modern bransch.
  • Du söker en tjänst som exempelvis art director, creative director, grafisk formgivare etc.
  • Du vill stå ut bland mängden av ansökningar rekryteraren får.

Search