Läs här hur Barona hanterar situationen med Coronaviruset.

Läs här hur Barona hanterar situationen med Coronaviruset.

CV-tips Kronologiskt CV

Hur skriver man ett kronologiskt cv?

I ett kronologiskt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter i ordning efter när du upplevt dem. Du skriver innehåller i omvänd kronologisk ordning, det vill säga med det senaste arbetet/erfarenheten först och därefter den näst senaste och så vidare. På samma sätt gör du med din utbildning, att du först har med din senast avslutade utbildning och därefter näst senaste. Denna struktur är absolut mest vanlig och fungerar alltid bra i de flesta branscher. Styrkan med ett kronologiskt CV är att visa på att du kontinuerligt har fått ökat ansvar och befogenheter. Nackdelen är att det kan avslöja luckor och det finns risk för upprepningar. Lägg störst fokus på att komponera ihop innehållet i ditt CV på ett bra sätt. Tänk på att med ett visuellt snyggt och stilrent CV kan du lättare fånga läsarens uppmärksamhet. En fin utsida med en tom och intetsägande insida lurar aldrig en rekryterare. Nedan finner du ett exempel på en struktur för ett kronologiskt CV.

Rubrik

Högst upp bör du ha en rubrik som berättar att dokumentet är ett CV och vad du heter. Det kan exempelvis stå ”CV Förnamn Efternamn” eller ”Curriculum Vitae – Förnamn Efternamn”.

Kontaktuppgifter

Se till att tydligt högst upp i ditt CV visa dina kontaktuppgifter. Du vill göra det så lätt som möjligt för en rekryterare att kontakta dig. Placera förslagsvis de viktigaste kontaktuppgifterna i dokumentets sidhuvud så att de även följer med och finns på alla sidor. De uppgifter som kan vara bra att ha med är:
• Namn
• Telefonnummer
• E-postadress
• Adress
Om du är aktiv på LinkedIn kan du gärna länka till din profil där.

Bild

Om man ska ha med sin bild på sitt CV har diskuterats flitigt. Att ha med en bild på dig själv gör ofta att rekryteraren lättare kan komma ihåg dig. Det är trevligt att få ett ansikte på kandidaten man läser om. Om du väljer att ha med en bild är det viktigt att du väljer en som är lämplig och stämmer överens med tjänsten du söker. Alltså, söker du ett kontorsjobb passar en mer strikt klädsel och en bild med neutral bakgrund. Det är dock alltid trevligt med ett leende, en professionell bild betyder inte att du måste se allvarlig ut. Se bilden som en chans att visa mer av din personlighet.
Undvik däremot en bild med flera personer i, en bikinibild från solsemestern, en selfie eller en bild från en utekväll med kompisarna. Det tar inte lång tid att ta på sig en skjorta eller blus och be någon fota dig mot en enfärgad vägg om du inte har någon bild.

Personlig profil

Inled därefter med en kortare beskrivning av dig själv och din personliga yrkesmässiga profil. Här kan du presentera din personlighet och dina främsta kompetenser i några meningar för att låta läsaren snabbt få en inblick i dig och dina färdigheter.

Utbildning

Dags att presentera din arbetslivserfarenhet och utbildning i omvänd kronologisk ordning. Börja med den rubrik som är mest aktuell. Om du studerar eller om det var det du gjorde senast ska rubriken utbildning komma först. Presentera din utbildning med information om namn på skola, ort, tidsperiod samt vad utbildningen innefattade för ämnesområden och kurser. Fokusera på det som är relevant för tjänsten du vill söka. Beroende på hur långt du har kommit i din karriär kan du också ha med din gymnasieutbildning.

Arbetslivserfarenhet

Här presenterar du de anställningar du har haft. Få med information om din roll, företag, ort samt tidsperiod. Om du har en anställning i dagsläget anger du när du började där och skriver att den är pågående. Beskriv därefter också tjänsten, vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden du har haft. Var kortfattad men innehållsrik och lyft fram de erfarenheter som är relevanta för tjänsten du söker.

Hur många av dina anställningar du bör ha med beror på hur långt i karriären du har kommit. Om du inte har så många tidigare erfarenheter kan det vara bra att ha med alla tidigare jobb för att visa att du har haft en anställning tidigare, vilket visar på ansvar och ambition. Om du däremot har kommit längre i karriären och hunnit samla på dig arbetslivserfarenhet som är relevant för den sökta tjänsten, kan du ta bort eventuella mindre relevanta erfarenheter såsom sommarjobb och liknande.

Försök undvik att det blir luckor i ditt CV, så ha med tillräckligt många anställningar så att det inte blir stora uppehåll. Om du har en lucka är det bättre att då skriva vad du gjorde under den tidsperioden istället för att lämna det öppet för läsarens fantasi. Om rekryteraren inte vet är det lätt hänt att man tror det värsta. Skriv istället om det var så att du var arbetssökande, gjorde en långresa eller var sjukskriven. Det händer oss alla. Ett tips för att tona ned CV-luckor är att ange tidsperioden i bara år och inte specificera månader.

Datakunskaper

Här listar du de språk du behärskar samt betygsätter dataprogram du behärskar och har erfarenhet av samt betygsätter dem utifrån valfritt system. Det kan exempelvis vara på en skala 1-5, måttliga, grundläggande till mycket goda kunskaper eller liknande. Fokusera på de program som kan tänkas vara relevanta för den sökta tjänsten. Överdriv heller inte – för din egen skull – dina färdigheter i ett program då det kan missgynna dig i framtiden när en arbetsgivare genomskådar det. Det är alltid bättre att överträffa förväntan än att göra någon besviken.

Språkkunskaper

Här listar du de språk du behärskar i ordningen utifrån vilket språk du kan bäst. Betygsätt dina språkkunskaper med valfritt system. Även här är det viktigt att inte överdriva dina förmågor. Tänk efter hur mycket du kommer ihåg eventuella tredjespråk från gymnasiet. Om du i princip bara kan säga ”hej, jag heter…” är det bättre att utesluta språket från ditt CV.

Övriga meriter

Här kan du lyfta fram andra meriter och erfarenheter som inte direkt är arbets- eller utbildningsrelaterade. Det kan vara olika förtroendeuppdrag i till exempel en bostadsrätt- eller idrottsförening, vilka körkort du innehar, andra certifikat av olika slag eller ideellt arbete. Att lyfta fram detta ger dig möjlighet att visa mer av din personlighet och visar på engagemang, motivation och att du är en pålitlig person som inte bara har pengar som en drivkraft.

Referenser

Vi rekommenderar att du inte skriver ut namn och kontaktuppgifter till dina referenser om det inte specifikt efterfrågas i jobbannonsen. I de flesta fall kommer det i ett senare steg i rekryteringsprocessen. Skriv istället något i stil med ”Referenser lämnas gärna på begäran”. Däremot är det bra att redan nu fundera ut vilka personer som skulle kunna fungera bra som referenser. Kan det vara en tidigare kollega, chef, kund, lärare eller kurskamrat? Du ska självklart välja personer som du vet kommer att ha positiva saker att säga om dig. Det kan även vara bra att ha flera olika referenser: en som intygar hur kunnig du är inom ett visst ämnesområde och en som kan berätta mer om hur du är som person och kollega exempelvis. Det är viktigt att tillfråga personerna som du tänkt använda som referenser samt berätta vilken typ av tjänst du söker.

Att tänka på:

• Var noga med stavning och grammatik – be alltid någon annan att korrekturläsa innan du skickar in.
• Var extra noga med att dina kontaktuppgifter är korrekta – du vill inte missa en chans till intervju för att du har glömt en siffra i ditt telefonnummer.
• Anpassa ditt CV efter varje tjänst du söker – det ökar dina chanser att få komma på intervju.
• Spara ditt CV i filformatet PDF – det garanterar att dokumentet ser likadant ut i mottagarens dator.
• Komplettera ditt CV med ett personligt brev i en enhetlig design.