Skip to content

Att arbeta med kundservice inom bilindustrin

Dekortaiv bild från en bilverkstad som föreställer en servicetekniker framför en vit bil

Att kombinera sin passion med sitt yrke är något många drömmer om. För Harri blev det verklighet. Med en bakgrund som bilmekaniker och ett brinnande intresse för motorsport fann han sin plats inom kundservice för reservdelar i bilbranschen. Idag har han arbetat i sju år i rollen och är en självklar kunskapsresurs för både kunder och kollegor.

I den här medarbetarstoryn delar Harri med sig av sin resa – från första jobbet inom reservdelar, till livet i Spanien och hur årstiderna påverkar vardagen i ett servicecenter. Läs vidare och få en inblick i hur det är att jobba med bilreservdelar i en bransch som aldrig står still.

Från rallymekaniker till reservdelsexpert – möt Harri

För flera år sedan hörde jag talas om en möjlighet att arbeta med kundservice inom bil-reservdelsbranschen. Med min bakgrund som utbildad bilmekaniker och erfarenhet som rallymekaniker på hobbynivå tänkte jag att det här lät som det perfekta jobbet för mig.

Jag sökte tjänsten och fick den. Jag arbetade med reservdelsförsäljning i ungefär ett år innan jag flyttade tillbaka till Finland en period. Efter några år bestämde jag mig för att återvända till Spanien, och här har jag varit sedan dess. Jag har nu arbetat i min nuvarande roll inom reservdelar i sju år.

Dekorativ bild på ett motorcross däck i sand

Mina dagliga arbetsuppgifter består av att svara i telefon och på mejl samt hantera reservdelsförfrågningar. Det kanske låter enkelt, men arbetsbelastningen kan variera mycket. Ibland är det lugnt, och plötsligt ringer alla samtidigt. De mer komplexa ärendena brukar vi ta tag i när det blir lite lugnare i telefonen.

Jag fungerar också som en slags stödfunktion för andra kollegor som arbetar med reservdelsförsäljning – jag hjälper till och delar med mig av min kunskap när det behövs.

”Det jag verkligen gillar med det här jobbet är att jag vet vad jag gör, samtidigt som jag hela tiden lär mig nya saker i en jämn och hanterbar takt. Det håller jobbet intressant utan att det blir överväldigande”

.- Harri Räisänen

Arbetstempot påverkas också mycket av årstiderna: däckbyten, den första snön (som alltid kommer som en överraskning för bilisterna), vårens hobbybilar och semestertider innebär alla sina egna intensiva perioder. Våra kunder består både av verkstäder och privatpersoner.

Vi får nästan dagligen återkoppling, och den är oftast positiv. Kunderna uppskattar hur snabbt vi svarar och att vi alltid ringer tillbaka vid behov. Just nu hanterar vi reservdelsförfrågningar för åtta olika bilmärken: BYD, Kia, Mitsubishi, Ford, Nissan, Mini, BMW och Skoda.

Se fler medarbetar-stories!

Arbetsgivare Arbetsliv Kundservice outsourcing Söka jobb

Search