Läs här hur Barona hanterar situationen med Coronaviruset.

Läs här hur Barona hanterar situationen med Coronaviruset.

CV-tips Kreativt CV

Hur skriver man ett kreativt cv?

Det är inte ovanligt att en tjänst får flera hundra ansökningar vilket innebär att det är extra viktigt som sökande att sticka ut. I ett kreativt CV har du möjligheten att använda din kreativa förmåga fritt och som ett resultat av det skapa en jobbansökan som fångar rekryterarens uppmärksamhet. För dig som vill jobba inom grafisk design och formgivning kan det vara extra bra att våga vara kreativ eftersom denna typ av CV passar bra eftersom du kan exemplifiera dina kunskaper genom själva ansökan – som ett CV och ett arbetsprov kombinerat.

Det viktigaste här är läsa på om branschen du vill jobba inom och anpassa din ansökan efter det. För vissa yrken kan en kreativ ansökan förväntas, exempelvis om det är inom formgivning och grafisk design. Inom andra branscher däremot kan en mer traditionell ansökan, alltså kronologiskt CV och personligt brev,  vara att föredra. Det kan låta klyschigt att vara kreativ och tänka utanför boxen, men det är eftertraktade egenskaper för en arbetsgivare. Istället för att använda tomma ord för att beskriva dina styrkor kan du genom ett kreativt CV istället visa dem!

Pappersformat

Ett sätt att sticka ut idag där mycket är digitalt kan vara att skicka in din ansökan med traditionell post. Genom en fysisk ansökan finns det möjlighet att vara kreativ och använda fler sinnen än bara ögonen. Mottagaren av brevet har möjlighet att få ett intryck med hjälp av syn, hörsel, känsel och lukt. Använd din kreativitet och tänk hur du kan göra ett bra första intryck och med hjälp av dessa fyra sinnen visa din personlighet och få rekryteraren att förstå varför du är bäst lämpad för den sökta tjänsten.

Visuella effekter

Istället för att lista din kunskap inom InDesign eller Photoshop i text, kan du sticka ut genom att använda programmen för att göra ditt CV unikt visuellt sett. Även inom andra branscher kan ett snyggt CV sticka ut och fånga uppmärksamhet. Det är dock viktigt att det övriga innehållet också är bra.

Video

Inom marknadsföring har video och rörliga bilder allt mer populärt eftersom människan har lättare att ta till sig ett budskap så än via en text. En idé kan därför vara att spela in en film där du kan presentera dig själv och dina kompetenser. Även här finns det stort utrymme för dig att använda din kreativitet. En video kan lättare spridas i sociala medier och du kan be vänner och bekanta sprida din ansökningsvideo. Det finns en del exempel på  lyckade sociala medie-kampanjer som lett till anställning. En av dem är William Sjögren Gomez som gjorde den här filmen.

Sång

Ett annat uppmärksammat exempel är Karl Lehmann som rappade sitt CV och filmade det. Klippet spreds i sociala medier och han fick bland annat medverka i TV4 Nyhetsmorgon och prata om sin jobbsökarkampanj. Det Karl gjorde var att framhäva sig själv via genom en talang, som annars förmodligen inte skulle resultera i ett jobb inom marknadsföring och försäljning. På så vis fick han också visa potentiella nya arbetsgivare att han är kreativ och originell – två kompetenser som är attraktiva för många arbetsgivare. Karl fick väldigt många jobberbjudanden och kunde på så sätt hitta sitt drömjobb: Karl Lehmann

Hemsida

Andra kreative personer har gjort en hemsida innehållandes sitt CV. På så sätt finns det alltid tillgängligt och det är även sökbart. Man kan lätt sprida länken till hemsidan i olika kanaler och därmed också marknadsföra sig själv. Här är det dock extra viktigt att man kan stå bakom det man skriver i CV:t eftersom alla kan se det. Ta inspiration från Robby Leonardis interaktiva CV likt Nintendos Super Mario.

Facebook

Det finns stora grupper på Facebook där man kan hitta och söka lediga jobb. Här är det vanligt att hitta jobb där man inte behöver varken lång utbildning eller mångårig erfarenhet. Det kan också vara inbjudan till olika event där det är först till kvarn som gäller. Sociala nätverk är ett populärt sätt att hitta jobb via så testa!

Twitter

Twitter är också en kanal du kan använda dig utav om du vill ha ett företags eller en persons uppmärksamhet. Genom att tagga personer eller använda hashtags kan du komma i kontakt med rätt personer och sprida budskap – exempelvis att du söker jobb. En hashtag som används flitigt är #nyttjobb. Många företag som finns på Twitter är aktiva och är noga med att besvara tweets där de nämns eller som berör dem. Genom att använda relevans och humor kan du lätt få spridning och på så sätt fånga önskat företags uppmärksamhet.

Hantverk

Den franske art directorn Baptiste Chatellier tillverkade en egen skateboard i trä och graverade därefter in sitt CV på den. Han filmade hela processen och spred i olika kanaler. CV:t i sig kunde han inte dela ut – men kampanjen skapade mycket publicitet i sig och på så sätt lyckades Baptiste hitta jobb.

Snapchat

Det sociala mediet Snapchat har slagit stort och företag börjar nu använda det som en ny kanal för marknadsföring. Man kan ofta följa företagen och på deras Story få en inblick i deras vardag. En del företag låter även följarna skicka meddelanden och bilder till dem där. Att företag använder Snapchat för employer branding är än så länge relativt outnyttjat men många tror att företagens användande av Snapchat kommer att öka. Varför inte använda Snapchat som jobbsökande och marknadsföra sig gentemot företag?

Nätverk

Det har länge pratats om att varken utbildning eller erfarenheter spelar någon roll när det kommer till jobbsökande. Istället är kontakter det viktigaste. Att ha ett brett nätverk och framförallt använda sig utav det är självklart något som kan underlätta. En kontakt kanske inte resulterar i ett jobb direkt, men kan komma med värdefulla rekommendationer. Var inte heller rädd för att fråga och be om hjälp – vi människor mår bra av att känna oss behövda och av att hjälpa andra.

Ytterligare exempel och inspiration för ditt kreativa CV:

• Om du söker jobb inom restaurangbranschen – utforma ditt CV som en meny.
• Söker du en tjänst inom ekonomi – varför inte göra ett CV i Excel för att visa dina enastående kunskaper i det programmet?
• Om du söker arbete inom matindustrin – utforma ditt CV som en innehållsförteckning på ett paket med spaghetti där du beskriver vad du innehåller för kompetenser.
• Om du är journalist – berätta om dig själv i ett reportage, artikel eller intervju.
• Gör en tecknad serie över ditt liv och dina erfarenheter.
• Om du vill jobba inom mode eller med kläder – brodera in ditt CV på en tygbit eller tryck upp en T-shirt med ditt CV på.
• Är du en stjärna på PowerPoint – använd det!

Med ett kreativt CV kan du komma långt och landa ditt drömjobb – fokusera på dina styrkor och hur du kan använda dem för att attrahera en arbetsgivare inom din bransch.