CASE: FINNAIR X BARONA
Kundservicepersonalen till semesterperioden hittades snabbt i Baronas nätverk
- Utmaning
Den kraftiga återhämtningen och samtidigt ökande passagerarantalet våren 2022 skapade ett plötsligt behov för Finnair att rekrytera säsongsanställd kundservicepersonal till flygplatsen. Det strama schemat och krävande arbetsuppgifterna orsakade i sin tur egna utmaningar för rekryteringen. - Lösning
Finnair bestämde sig för att lägga ut rekryteringen till Barona och tack vare ett nära samarbete och Baronas omfattande nätverk lyckades rekryteringarna enligt tidsplanen.
Finnairs kundserviceteam spelar en viktig roll i verksamheten på Helsingfors-Vanda flygplats, eftersom de tar hand om säkerheten och smidigheten i transaktionerna genom att guida och ta emot flygpassagerare. Det fanns ingen tid att slösa med att hitta kvalificerade medarbetare, därför bestämde sig Finnair för att lägga ut rekryteringen hos Baronas experter.
– Finnairs kundserviceteam har till uppgift att erbjuda flexibel och utmärkt kvalitetsservice till alla våra kunder. Våren 2022 stod vi inför en snabb ökning av antalet passagerare, därför behövde vi akut mer kundtjänstpersonal på fältet. Vid det här laget inledde vi ett samarbete med Barona, säger Christina Alden, som arbetar som arbetsledare i kundtserviceteamet .
En säker flygplatsmiljö kräver noggrant urval av anställda
Jobbet som kundservicerepresentant på Helsingfors-Vanda är mångsidigt och krävande, och dessutom medför de officiella kraven på säkerhet sina egna utmaningar vid rekryteringen av flygplatspersonal. Finnair och Baronas partnerskap inleddes med en noggrann kartläggning av behov och planering av en fungerande samarbetsmodell. Således var det möjligt att nå målen inom den överenskomna tidsplanen.
– I takt med att antalet kunder växte var vi tvungna att hitta nya medarbetare så snabbt som möjligt. Barona och jag gick först noggrant igenom Finnairs behov och kom överens om gemensamma verksamhetsmodeller. Baronas höll oss väl informerade under hela rekryteringsprocessen; varje dag gick vi igenom rekryteringsframstegen, antalet sökande och profiler tillsammans. Det tajta schemat skapade förstås press, men alla gjorde sitt bästa för att samarbetet skulle lyckas och nå målen, tillägger Christina.
Snabb lyhördhet som en nyckelfaktor vid akuta rekryteringar
Det nära samarbetet tidigt på våren bar snabbt frukt och rekryteringen av Finnairs sommaranställda slutfördes redan under mars. Enligt Christina var Finnair särskilt nöjda med Baronas flexibilitet, tack vare vilken rekryteringsprocessen gick smidigt trots de snabba förändringar som är typiska för verksamhetsmiljön.
– Att arbeta med Barona har varit väldigt enkelt från början till slut. Barona fångade omedelbart våra behov och kunde reagera snabbt på förändringarna runt omkring oss. Även om vi gjorde noggranna planer tillsammans var de också flexibla enligt våra önskemål. Jag kan absolut rekommendera Barona till andra också, eftersom de sköter rekryteringen på ett exemplariskt sätt även inom ett snävt schema. Alla våra kontaktpersoner har varit mycket samarbetsvilliga och kompetenta, säger Christina.
Kontakta oss
Vill du bli kontaktad?
Övriga kundcase inom rekrytering
Våra tjänster för ditt företag
Rekrytering
Vår rekryteringsprocess anpassas alltid efter dina behov. Vi erbjuder smidig och flexibel service och hjälper dig att fatta rätt beslut.
Bemanning
Genom Baronas omfattande kandidatnätverk kan vi snabbt hitta rätt medarbetare för både långsiktiga och kortsiktiga behov.
Outsourcing
Baronas helhetsåtagande inom outsourcing gör din verksamhet mer flexibel och således kostnadseffektiv. Ni fokuserar på er kärnverksamhet och låter samtidigt oss ta hand om det vi är bäst på.
Digitala utbildningar
Maximera utveckling och effektivitet med flexibla, digitala utbildningar genom Barona.
Konsultation
Konsultation & tilläggstjänster – anpassade lösningar för er framgång.
Internationell rekrytering
Med över tio års erfarenhet av internationell rekrytering skapar vi hållbara alternativ för att möta den lokala kompetensbristen.