Skip to content

CASE: HELEN X Barona

Expertis och effektivitet från Barona för licensiering av internationella arbetsplatser

  1. Utmaning
    Den nya biovärmeanläggningen i Nordsjö är ett av Helens största projekt genom tiderna. Eftersom underleverantörernas nätverk är internationellt behövde Helen extern hjälp med licensiering och hantering av utländska arbetare på arbetsplatsen.
  2. Lösning
    Barona granskade och uppdaterade licensieringsprocesserna samt kontrollerar och dokumenterar utländska arbetstagares tillstånd i det system som Helen använder. Dessutom utbildade Barona Helens personal och instruerade underleverantörer om utländska arbetares arbetstillstånd och de dokument som krävs för utsända arbetstagare.

”Barona har kunnat stödja Helen i stor utsträckning genom projektets olika faser genom att tillhandahålla expertis och erfarenhet av att licensiera arbetstagare för sådana stora projekt. Samarbetet har varit mycket gott, och svarstiderna för att lösa olika frågor har varit föredömligt korta.”

Antti Saikkonen

Helens produktionschef, Antti Saikkonen, beskriver byggarbetsplatsen för biovärmeanläggningen i Nordsjö som ett enormt projekt, ett av de största i företagets historia. På arbetsplatsen har samtidigt arbetat över 380 personer från mer än 300 företag, representerande över tio nationaliteter, och antalet arbetstimmar mäts i hundratusentals.

Det har funnits gott om papper, dokument och annat att reda ut.

”Eftersom vi saknade erfarenhet av att genomföra sådana internationella projekt i närtid insåg vi snabbt att vi behövde extern hjälp. Därför kontaktade vi Barona och började diskutera samarbetsmöjligheter.”

Covid-19-pandemin ökade arbetsbelastningen

Det som gör projektet i Nordsjö internationellt är att de globala huvudleverantörernas underleverantörsnätverk sträcker sig över hela världen. Antalet arbetstagare var enormt: enligt Saikkonen har totalt 1 700 personer introducerats till arbetsplatsen. Förutom huvudleverantörerna har det funnits bland annat mark- och grundläggningsentreprenörer på plats.

Ansvarsdokumenten för de företag som har direktavtal med Helen och deras underleverantörer har hanterats av Helens inköpstjänster. Barona har stött hanteringen av entreprenörer under de mest hektiska perioderna på arbetsplatsen. Tillsammans med Helen utvecklade Barona också riktlinjer för licensieringsprocessen för entreprenörer och utbildade Helens personal i frågor relaterade till arbetstillstånd.

Covid-19-pandemin medförde ytterligare arbete: förutom arbetstillstånd behövde covid-testresultat kontrolleras för dem som kom från utlandet, och antalet deltagare i introduktionerna behövde begränsas.

Snabba lösningar från Barona

Det enorma projektet har fortskridit enligt tidtabell. Enligt Saikkonen börjar driftsättningsfasen av biovärmeanläggningen i maj. De första bränsleleveranserna anländer i augusti, och kommersiell drift är planerad att starta i slutet av året.

Saikkonen säger att samarbetet med Barona har varit intensivt. Fokus har skiftat från planering och riktlinjer i början till att hantera vardagen på arbetsplatsen. Speciellt har Barona erbjudit erfarenhet och expertis i frågor relaterade till utsända arbetstagare samt extra resurser under de mest hektiska perioderna i projektet.

”Barona har kunnat stödja Helen brett i olika faser av projektet genom att erbjuda kompetens och erfarenhet av licensiering av arbetstagare i sådana stora projekt. Samarbetet har varit utmärkt, och responstiderna för att lösa olika frågor har varit föredömligt korta,” säger Saikkonen.

Kontakta oss

Andreas Wiesel
Andreas Wiesel Business Development Director
+46 761 48 1921
Camilla Arvidsson
Camilla Arvidsson Area Manager /Teknik & installation
+46 735 402 796

Vill du bli kontaktad?

Övriga kundcase inom bemanning

Två kvinnor vid ett bord med en bärbar dator och kaffe.

Vad skulle vi kunna göra för er?

Search