Skip to content
Dekorativ bild av en man i en headset som arbetar framför en dator i ett kontorslandskap.

CASE: FORTUM X Barona

Topptalangerna för den nya försäljningsenheten hittades genom bemanning

  1. Utmaning
    Våren 2022 öppnade Fortum en ny kundorienterad försäljningsenhet i Jyväskylä och fann det utmanande att hitta lämpliga medarbetare. Företaget letade efter en pålitlig och hållbar partner som delade liknande värderingar och kunde erbjuda effektiva lösningar i personalfrågor.
  2. Lösning
    Barona tog över rekryteringen av Fortums försäljningsenhet. Tack vare en bra inledande undersökning och rekryteringskampanj lyckades vi hitta 20 medarbetare som uppfyllde Fortums önskemål och de bildade ett nytt team. Fortum kände att de har hittat en strategiskt stark partner, och samarbetet kommer att fortsätta med rekrytering av nästa försäljningsenhet som ska öppnas i Kuopio.

Fortum har velat erbjuda kunderna telemarketinglösningar från en lite annan vinkel än konkurrenterna. Målet har varit att göra säljtjänsten så kundorienterad som möjligt, men samtidigt på ett sådant sätt att medarbetarna trivs med sitt arbete och gillar det de gör.

– Vi hade tydliga idéer om vad vi gör och en färdig palett av förslag, utifrån vilken vi kartlade en lämplig partner. Ett av våra kärnvärden är pålitlighet och vi såg en stark varumärkesmatchning i Barona, säger Eetu Järvinen, Fortums direktör med ansvar för konsumentförsäljning i Finland.

Mycket snabbt efter att diskussionerna startade stod det klart att vi ville börja jobba med Barona. Själva samarbetet vad gäller bemanning startade våren 2022.

– Barona tacklade faktiskt vår utmaning direkt och vi hittade tillsammans en lösning som fungerar. Redan från början förstod de vad det var för människor vi sökte, säger Fortums försäljningschef Tuomas Helminen .

En gemensam vision har stöttat framgång

Tuomas Helminen säger att ledningskulturen på Fortum ligger väldigt nära människorna och är också starkt baserad på ansvar, framför allt i säljteamet. Även om mycket arbete görs som ett team, uppmuntras individer att implementera sina idéer och fatta självständiga beslut.

– Vi tror på människor och vi ser att det har stor inverkan på resultatet och kvaliteten på det arbete vi gör. Vi har velat förnya hela försäljningsområdet med egen verksamhet redan i den meningen att vi inte så mycket söker toppsäljare, utan toppkillar med bra attityd och som är sugna på att lära, framhåller Helminen.

Foto på Fortums försäljningschef Tuomas Helminen och Eetu Järvinen

Fortums försäljningschef Tuomas Helminen och Eetu Järvinen, som ansvarar för konsumentförsäljningen i Finland, är nöjda med partnerskapet som skapats med Barona.

Baronas proffs har kunnat stödja Fortums vision om ett nytt kundorienterat sätt att sköta försäljning. 

– Många saker bidrog till framgången. När vi hade kommit till en förståelse för vad Fortum ville och från vilken vinkel de skulle genomföra försäljning byggde vi en bra marknadsplan och med det själva rekryteringskampanjen, säger Janne Heikkilä , Baronas affärschef online.

När personallösningen är bemanning arbetar de rekryterade säljarna på Fortum, men är anställda av Barona. Därför kommer Barona att arbeta tillsammans med Fortum även efter rekryteringarna. Barona investerar ständigt i sina anställdas välmående och bidrar på så sätt till att minska omsättningen.

– Barona har erbjudit oss stort stöd och hjälpt oss att hitta bra människor runt omkring oss för att implementera vår konsumentstrategi. Slutresultatet har blivit utmärkt och precis vad vi letade efter, berättar Eetu Järvinen nöjt.

Partnerskapet bär också in i framtiden

På Fortum anses Barona vara en pålitlig partner som har delat sin vision och gjort det mycket enkelt att hantera personalärenden. Tack vare det har Fortums egna medarbetare haft möjlighet att fokusera djupare på utvecklingen av säljkoncept och försäljning.

– Vi har lyckats skapa ett partnerskap med en hållbar grund. Allt fungerar enligt överenskommelse och jag kan absolut rekommendera samarbete med Barona även till andra företag, säger Tuomas Helminen.

Janne Heikkilä konstaterar att även om resultatet av samarbetet visas genom de framgångsrika rekryteringarna så har man också lärt sig mycket under samarbetet.

– Vi har haft ett jättebra projekt med Fortum och det har varit ett rent nöje att arbeta med Tuomak och Eetu. Från början betonade båda parter vikten av partnerskap och vi drog slutsatsen att vi på så sätt kan hjälpa varandra att lyckas. Det är då partnerskapet är som bäst, påminner Heikkilä.

– Vi har varit väldigt nöjda med det här samarbetet och konceptet vi tagit fram. På grund av det var det lätt för oss att fatta beslutet att vi ska multiplicera denna aktivitet och ta de goda resultaten vidare till Kuopio också. Vi hoppas förstås att historien blir lika framgångsrik där som i Jyväskylä, säger Eetu Järvinen.

Övriga kundcase inom bemanning

Två kvinnor vid ett bord med en bärbar dator och kaffe.

VAD SKULLE VI KUNNA GÖRA FÖR ER?

Sök