Skip to content
Två anställda samtalar i ett av Burger Kings kök

CASE: BURGER KING X BARONA

Burger Kings utmaningar löses tillsammans

  1. Utmaning
    På Burger King sköttes tidigare rekryteringen internt av restaurangchefer. På grund av snabbmatsbranschens hektiska karaktär fanns utmaningen om brist på tid vid rekrytering, för vilken en hållbar lösning söktes från en expertpartner.
  2. Lösning
    När Burger King lade ut rekryteringen till Barona frigjordes restaurangchefernas tid för andra viktiga uppgifter. Samtidigt fick Restel viktigt stöd från Barona i snabbmatsrestaurangernas vardagsutmaningar.

Restel Oy är Finlands ledande företag inriktat på restaurangtjänster. Förutom ett flertal inhemska restauranger inkluderar kedjan även internationellt kända varumärken som Burger King och Tacobell. Den höga omsättningen av restaurangarbetare skapar behov av kontinuerlig rekrytering, vilket medför utmaningar i en bransch med ganska högt tempo. I rekryteringen av Burger King snabbmatsrestauranger har Restel redan förlitat sig på Baronas professionalism i flera år.

”Barona är en viktig rekryteringspartner för oss, då rekryteringen till Burger King-restaurangerna i huvudsak sköts av dem. Dessutom är våra restauranger ständigt bemannade av Baronas egna anställda som gigarbetare. Vi har samarbetat i flera år, under vilken tid vårt partnerskap har utvecklats och formats till sin nuvarande modell, säger Restels HR Business Partner Emmi Pekonmaa. 

Dekorativ bild av en Burger King-anställd vid kassan med menyskyltar i bakgrunden.

Hos Burger King sparar outsourcing av rekryteringen tid

Enligt Emmi sköttes rekryteringen på Burger King tidigare internt av restaurangchefer. På grund av snabbmatsbranschens hektiska karaktär var rekryteringsutmaningen en brist på tid, för vilken en hållbar lösning söktes från en expertpartner. När Burger King lade ut rekryteringen och den arbetssökande erfarenheten till Barona frigjordes restaurangchefernas tid för andra viktiga uppgifter. Samtidigt fick Restel viktigt stöd från Barona i snabbmatsrestaurangernas vardagsutmaningar.

”I dag tar Barona hand om våra rekryteringar från start till mål. Samarbetet med Barona har varit riktigt nära, eftersom vi har möten med dem varje vecka. Jag skulle hellre beskriva dem som kollegor än partners. Barona har riktiga rekryteringspersonal som vi tillsammans löser utmaningar med. Under det här året har vi fått in över 4 000 jobbansökningar och Barona tar hand om alla dessa sökande”, beskriver Emmi.

Dekorativ bild av en Burger King-restaurang med menyskyltar och anställd vid kassan.

En noggrant hanterad rekryteringsprocess röner beröm från arbetssökande

Med åren har samarbetet mellan Barona och Restel blivit ännu närmare och vi ser med tillförsikt på framtiden. Enligt Emmi, med stöd av en kompetent rekryteringspartner, har Burger Kings arbetssökande upplevelse förbättrats, vilket delvis återspeglas i den ökade positiva feedbacken från restaurangjobbsökande. Spelarbetarna som erhållits genom Barona har också visat sig vara ett ovärderligt stöd i snabbt föränderliga situationer som inte går att undvika inom restaurangbranschen.

”Förutom faktisk rekrytering har vi även gjort rekryteringsmarknadsföring med Barona. Senast byggde vi en framgångsrik rekryteringskampanj på TikTok, som vi har fått riktigt bra resultat av. Vårt samarbete kommer att fördjupas ännu mer i framtiden – till exempel utvecklar vi just nu gemensamt en mobilapplikation som ska göra det lättare att beställa arbetspass i framtiden. Jag skulle absolut kunna rekommendera Barona till andra också ”, säger Emmi.

Dekorativ bild av en Burger King-anställd som förbereder mat med skyddsmask i köket.

Övriga kundcase inom outsourcing

Två kvinnor vid ett bord med en bärbar dator och kaffe.

Vad skulle vi kunna göra för er?

Search