Skip to content

CASE: TRAFICOM X BARONA

Traficom – hela kundtjänsten outsourcad till Barona

  1. Utmaning
    Trafiksäkerhetsmyndigheten Traficom tog emot över 800 000 kundkontakter per år. Den höga mängden kunder krävde effektiv kundtjänst. Genom att outsourca kundtjänsten sökte Traficom efter en mer kostnadseffektiv verksamhetsmodell, bättre servicenivå och utökade öppettider.
  2. Lösning
    Barona och Traficom har samarbetat i flera år kring outsourcad rådgivning. Med hjälp av Barona har Traficoms kundtjänst kunnat effektiviseras, och tack vare en kostnadseffektiv modell har det även varit möjligt att utöka öppettiderna.

Utökade öppettider tack vare outsourcing

Genom samarbetet har kunderna fått både längre öppettider och bättre service. Traficom är en myndighet som beviljar tillstånd och godkännanden relaterade till trafik och trafiksäkerhet samt fattar beslut om trafik och fordon.

Med över 800 000 kundkontakter per år är behovet av effektiv kundservice stort, något som är svårt att hantera med enbart interna resurser. Barona, som är specialiserat på outsourcing av kundservice, har kunnat leverera tjänsten effektivt och med fokus på kundupplevelsen. Samarbetet har fungerat bra och kunderna har varit nöjda med den professionella servicen.

”För oss är det viktigt att den som producerar rådgivningen ser till att informationen de ger till medborgarna är korrekt.”
– Anne-Mari Erkkilä, Enhetschef, Traficom

Kundnöjdheten har hållits hög

Barona ansvarar för Traficoms outsourcade rådgivning, som inkluderar exempelvis rådgivning kring registrering och beskattning av fordon, uppdateringar i register, körkort och trafiklicenser. Kundtjänsten har fått positiv respons. Nöjdheten mäts på en skala från ett till fem, och har länge legat över fyra.

– Baronas kundservice är aktiv och förmedlar kundernas perspektiv till oss. Tillförlitlig information är mycket viktigt för oss, och samarbetet har visat sig vara lyckat, säger Anne-Mari Erkkilä.

Verksamheten är bred, och eftersom korrekt och aktuell information är avgörande, är det viktigt att personalens kompetens hålls uppdaterad. Traficom är nöjda med hur snabbt Baronas personal lär sig nytt och hur flexibla och professionella de är.

Går ni i tankar om att outsourca er kundservice? 

När man väljer en partner för outsourcing är det viktigt att tänka på flera aspekter för att säkerställa en framgångsrik och långvarig relation. Det är ett viktigt beslut som kan ha stor inverkan på ert företags framgång. 

Genom att noggrant överväga vad som är viktigt för just er kan ni öka chansen att hitta en partner som uppfyller era behov och bidrar till er verksamhets tillväxt och utveckling. 

Under det här webinaret kommer Barona och Redway tillsammans ge sin syn på vad som är viktigt när det kommer till att outsourca sin kundservice och välja rätt partner.

Övriga kundcase inom outsourcing

Två kvinnor vid ett bord med en bärbar dator och kaffe.

Vad skulle vi kunna göra för er?

Search